Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Hållbarhet - ur flera olika perspektiv

Det kan ju kännas som en självklarhet att arbeta för lika möjligheter och ickediskriminering på ett företag, men det kanske inte alltid är så enkelt som det verkar. Här kommer ett par konkreta kommunikationstips för att få in ett bredare hållbarhetstänk i ditt dagliga arbete.

De 17 globala målen

 

 

Ha alltid det här i åtanke

Varje gång du ska kommunicera externt med en kund, med en hyresgäst, med en underleverantör eller med en konsult kan det vara bra att tänka på vad du säger och vilket budskap du sänder ut. Tänk på att försöka återspegla samhället i allt du gör, i de bilder du skickar och i de texter du skriver. Människor är olika avseende kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Låt det märkas. När kommunikationen känns normbrytande och inkluderande känner sig människor mer accepterade för vilka dem är. 

Nedan kan du se en checklista med konkreta tips för hur du kan kommunicera mer hållbart. 

Cirka 25 % har läs- eller skrivsvårigheter i Sverige, därför är det viktigt att vi alla tar ansvar för att skriva texter på ett vårdat, enkelt och begripligt språk. Här presenteras ett par knep att ta till ifall du vill skriva en mer tillgänglighetsanpassad text.

  • Tänk på textens utseende. Styckeindelning, radavstånd, textens längd och så vidare.
  • Vägled läsaren, genom exempelvis tydlig struktur, förklaringar och innehållsförteckningar.
  • Skriv det viktigaste först. Svara på frågorna vad, vem, var, när, hur och varför så tidigt som möjligt.
  • Skriv kort – skriv bara det som läsaren behöver veta.
  • Använd konkreta ord.
  • Undvik ålderdomliga ord.
  • Undvik onödigt krångliga ord.
  • Förklara svåra men nödvändiga termer.
  • Använd verb (ord som beskriver vad som händer i meningen) i stället för substantiv (benämningar på saker och företeelser). Skriv exempelvis att samordna istället för samordning, eller att ta fram istället för framtagning.
  • Undvik passiva former av verb (exempelvis bestämdes, gavs, gjordes) eftersom det inte framgår vem som gör vad.
  • Använd en naturlig ordföljd. Huvudverbet bör komma tidigt i meningen.
  • Undvik negationer såsom ej och inte.
  • Variera meningslängden.
  • Sammanfatta en längre text. Sammanfattningen ska fungera fristående.

  • Använd samma ord för samma sak.
  • Undvik ordspråk.
  • Anpassa radbrytningar efter innehållet i meningen.
  • Undvik versaler.
  • Använd tydliga och lättlästa typsnitt.
  • Fundera över om kommunikationen behöver ske på flera språk.
  • Skriv tydliga länktexter. Människor som får texten uppläst måste förstå vad som är en länk och vart länken leder.
  • Länka hela meningen, inte enbart ett ord.
  • Lägg in beskrivande alt-texter på webben.
  • Använd de förinställda formatmallarna för rubriker och brödtext för att åstadkomma textstruktur.
  • Skriv rubrikerna i logisk ordning.
  • Låt färgen på texten och på bakgrunden ge bra kontrast.
  • Ange det primära naturliga språket i dokumentet i dokumentets metadata. Markera de ställen i texten där andra språk används.
  • Skriv ut hela namnet första gången du använder förkortningar.
  • Undvik att förmedla budskapet genom färger, kursiv stil och fetstil. Det ska gå att förstå budskapet utan färger eller syn.

Alla människor är olika, så låt det representeras i ditt val av bilder. Första intrycket av en bild styr den fortsatta tolkningen. Ta bildspråket på allvar och se varje bild som en kommunikativ möjlighet, oavsett om den hör till en informationstext eller är en del av ett kreativt innehåll. Bilden sätter tonen.

  • Vilket syfte har bilden?
  • Passar bilden ihop med budskapet?
  • Vilka tankar och känslor får du när du tittar på bilden?
  • Hur är bilden uppbyggd i exempelvis komposition, linjer, färger och ljus?
  • Vilka är med i bilder och vilken relation har de till varandra?
  • Signalerar bilden inkludering, jämställhet och hållbarhet?
  • Signalerar bilden eller bildserien mångfald?
  • Detta avser kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, ålder och kroppstyp.
  • Framställs och representeras män och kvinnor på ett jämställt, inkluderande och icke-diskriminerande sätt?
  • Förstärker bilden några stereotyper? En stereotyp är en förenklad föreställning av en faktisk grupp människor och deras egenskaper.
  • Är färgerna i bilden tydliga och står de i kontrast mot varandra?
  • Detta avser tillgänglighetsanpassning för färgblinda människor, som kan ha svårt att skilja vissa färger från varandra.

  • Använd gärna video eftersom det är väldigt pedagogiskt
  • Skriv undertexter.
  • Erbjud syntolkning eller se till att viktig information framgår av ordinarie ljud.
  • Erbjud översättningar (till svenskt teckenspråk, engelska eller andra språk) vid behov.
  • Begränsa blinkande ljus för att undvika krampanfall hos betraktaren.
  • Ställ krav på tillgänglighet när ni upphandlar videoproduktion.

När du arrangerar möten och konferenser finns det mycket du kan göra för att alla ska kunna både delta och medverka. Det innebär bland annat att välja en möteslokal som personer med begränsad rörelseförmåga kan komma in i och använda. Det är också viktigt att undvika starkt doftande blommor och parfymer som kan framkalla allergi. Föreläsarna behöver informeras om vikten av att beskriva bilder och läsa upp texter när de visar en presentation. 

  • Välj föreläsare och presentatörer utifrån jämställdhets- och icke-diskriminerande principer.
  • Välj förtäring utifrån miljöaspekter.
  • Ta gärna fram föreläsningsmaterialet och inbjudan på lättläst svenska, på andra språk, punktskrift eller teckenspråk.
  • Om det finns möjlighet: filma aktiviteten och publicera på internet.
  • Tänk på att få in många pauser i programmet, helst med 45-50 minuters mellanrum.
  • Förmedla vikten av att beakta hållbarhetsaspekterna till alla som kommunicerar inom projektet, t.ex. för föreläsare eller moderatorer.
  • Fundera på om mötet behöver ske på något annat språk än svenska.

  • …som är lätt att ta sig till på ett hållbart sätt.
  • …som har en plats inom 25 meter från entrén där färdtjänst och taxi kan stanna, samt reserverad parkeringsplats för personer med funktionsnedsättning.
  • …där gångvägen fram till entrén är framkomlig för personer som använder rullstol. Eventuell trappa framför entrédörren är kompletterad med lämplig ramp eller hiss.
  • …där lokalen fungerar för personer med astma/allergi/annan överkänslighet.
  • …där det finns en anvisad plats för rökare (om sådan finns), som ligger minst 15 meter från entrén.
  • …som har en jämn belysning som inte bländar.
  • …som är utrustad med hörslinga.
  • …där alla deltagare och föreläsare ska kunna ta sig fram till samtliga lokaler som används under konferensen, till exempel grupprum, restaurang, toalett och utrymmen som används under pauser.
  • …där det finns platser för deltagare som använder rullstol.

  • Fråga deltagare om de har behov av specialkost.
  • Fråga deltagare om de har behov av något särskilt stöd: exempelvis teckentolkning, syntolkning eller hörselteknisk utrustning.
  • Fråga deltagare om de har behov av konferensdokumentation i alternativa format, exempelvis i digital form på USB-minne eller på lättläst svenska.
  • Ange en tydlig vägbeskrivning till konferenslokalen.
  • Ange information om att deltagarna bör undvika parfym.
  • Ange en agenda med hålltider för mötet.
  • Ange hur man tar sig till möten med hållbart resande så som promenad/cykelvägar eller kollektivtrafik.
  • Ange samtycke enligt GDPR för att spara personuppgifterna.

  • Tala tydligt.
  • Använd mikrofon.
  • Tänk på att en person med läs- och skrivsvårigheter kan föredra att få hela presentationen muntligen.
  • Använd ord som inkluderar, exempelvis ”paus” istället för ”bensträckare” (alla har inte möjlighet att sträcka ut benen).
  • Organisera möten så att alla får komma till tals.
  • Fördela samtalsutrymmet jämt avseende kön, etniskt ursprung, religion, övertygelse, funktionshinder eller ålder. Detta kan göras genom att en moderator deltar vid mötet eller med tekniska hjälpmedel.
  • Fördela tid och fokus med jämställdhet- och likabehandlingsperspektiv.
  • Presentera olika deltagare på samma sätt.
  • Erbjud stöd till personer som behöver hjälp med att fylla i blanketter eller liknande.
  • Berätta var nödutgångar och toaletter finns.
  • Sammanfatta dagens programpunkter innan programmet går igång.
  • Sammanfatta dagens programpunkter efter att programmet är klart.

  • Be om återkoppling från de som närvarade, genom enkätundersökning.
  • Bifoga eventuellt material så som Powerpoint-redovisningar till deltagarna.
  • Fråga om det var någonting som saknades ur ett tillgänglighetsperspektiv.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 9 september 2021